torsdag 23 februari 2012

Många stickor blir det....

















Här har jag börjat på en strumpa stickad i ett garn som jag fått i ett garnbyte på Sticka Mera, Regia Design Line Kaffe Fassett.
Jag har använt mig av Ulrika på Sticka Meras sätt att sticka från tån och upp.

















Jag lade upp 14 maskor i tån och ökade sedan, efter att jag plockat upp på motsatt sida och fördelat till fyra stickor, till 11 maskor per sticka. Jag tror att det blir lagom, men vi får se sedan.
Jag tänkte att det blir bäst att jag stickar hälen redan nu (tänkte mig en istickad häl) så att jag kan prova på vägen sedan och se om och i så fall när jag behöver öka för benet. Det beror väl också på hur långa skaft det ska bli, men jag får se under vägens gång.

















Här är en bild av det virkprojekt det blev av min present från min syster på Alla Hjärtans Dag!
En stor hög med virkade "korvar"!
Om ni undrar vad det ska bli, så är det en sorts sjal eller krage.

















Detta ska blötas i ljummet vatten och torktumlas en stund. Jag antar att de ska se lite filtade ut sedan.
Efter att vår torktumlare gav upp sista sucken för ett par år sedan, så har vi inte skaffat någon ny, så jag får vänta med detta tills jag kan låna en hos mamma. Jag får återkomma med slutresultatet då!

Idag har jag haft en semesterdag och ska även vara ledig imorgon. Verkligen perfekt tajmat med tanke på det fina vädret som vi har nu! Solen har strålat och värmt och nästan all snön har försvunnit nu. Det är bara små snöhögar kvar och förstås lite isgata på sina ställen, men med den här turen med vädret, så är vi säkert snart av med det också.
Ha ett fint veckoslut!



9 kommentarer:

Unknown sa...

Härliga sockar men det ser ut att vara många stickor i arbetet. Ska bli kul att se vad somm kommer när du är klar med presenten från syster spännande. Ha en underbar dag i morgon o en skön kväll nu kram Beijan

Rosenvante sa...

Du det tog ett tag innan poletten trillade ner, jag fattade inte varför du skulle ha så många stickor och vad du menade, kan bara skylla på att jag är så trött och absolut inte pigg. Men det där sättet verkar spännande att sticka på.
Men det där projektet du håller på med till sjalen, det låter spännande, trist att du inte kan fortsätta nu när du är i farten. Men det ger ju en orsak till att besöka mamma snarast kanske.
Önskar att jag var ledig också, men har ju en dag kvar innan jag kan få krypa upp i soffan och bara vila efter den här hemska veckan. Nu ska vi göra ordning alla underlag till styrelsemötet, gissa vem som gör dem?
Idag började det med storm och spöregn och övergick sen till klarblå himmel, det svänger fort.
Ha det nu så mysigt i morgon.

Mia stickar sa...

Va smart att sticka så! Har tittat på instickad häl men aldrig vågat prova då man inte vet riktigt vars man ska sätta tråden, nu bli det ju inte så långt att riva upp om det blir fel!
Den där sjalen bli rspännande att se klar!

disa sa...

Så fina sockarna ser ut! Och vilket spännande virkprojekt!! Jag förstår att du får vårkänslor, här bara snöar och snöar och snöar det. Varannan dag ungefär kommer det en decimeter. Och vi hade ju så mycket redan!! För min del kunde våren börja nu. När februari närmar sig slutet är jag ganska less på vintern oftast. Vad skönt med en ledig dag och sol, hoppas du får en härlig helg!! kramis

Sunna sa...

jag testade på att sticka sockar så också och tyckte det funkade riktigt bra ända till jag skulle avmaska skaftet, hur jag än gjorde blev det för hårt och stumt och avmaskade jag superlöst såg det illa ut, nu på mässan lärde sticka ut elastisk avmaskn. så nu ska jag nog testa igen, för den verkade funka

Hugomamma sa...

Jag har virkat två likadana som ditt gråa projekt och har heller ingen torktumlare. Jag la sjalen i en tvättpåse och körde den på 40 grader, då tovar den lite lagom...
Mitt garn fällde, så var försiktig om du lägger i andra saker...Snyggt i grått!

Evy sa...

Hejsan vad det lät skönt när du beskrev hur det såg ut hos er.Här har vi ca 90cm snö, 6 minus grader men en härlig sol. Tur att man kan sticka i alla väder, ute eller inne.Hälsningar Evy.

Just-Do sa...

This looks very intriguing. Can't wait to see what it is going to look like in the end.

Lilli sa...

Ja det är kul att sticka sockor från tån så. Har provat det för ett tag sedan :) Mysigt sockgarn med en massa kulörer!