måndag 12 september 2011

Medeltidsmarknad!

På Glada Galten på Rådhustorget kan man äta mumsiga grillade vildsvinsspett!
Det är sonen E:s fasta punkt på Gästabuden som han inte kan avstå ifrån :)
Är man äldre, så kan man nog ta sig ett stop också :)
I kyrkparken är medeltidsmarknad och det finns hur mycket fint hantverk som helst!
Såå roligt att gå och klämma, lukta och känna....
Här finns vackra smycken och skrin och inte kunde jag motstå...
Ibland måste man ju få öppna börsen :)
Och ser ni!! Garn i långa rader!!
Åååhh, jag var tvungen att klämma och känna och klappa och klappa och tänka att ååhhh, jag vill ha en sån här härva! Eller två....??
Här har de växtfärgande damerna sitt tält och sin kittel. Så vackert!
Och så här glada och trevliga var de! Vi pratade en lång stund om garn, växtfärgning och hantverk.
Konstigt, men de såg på nåt sätt vilken typ jag var, när jag stod och åååade vid garnhärvorna.... :)
Visst blev det ju två krapprotsfärgade härvor :) Det var ju helt tvunget, eller hur?
Sedan köpte jag det vackra halsbandet. Ett Fröjelsmycke. Det är så vackert att jag inte kunde motstå! Sedan blev det ett litet smyckeskrin som jag kan ha mina medeltidssmycken i.
Ett par nålbindningsnålar ( det kan ju gå bättre om jag köper fler nålar, eller....??? )
Ett mönster och bjällror. Det är yngsta sonen E som vill vara gycklare på nästa gästabud.
Fast det får nog vänta lite, för nu har jag sytt färdigt för ett tag känner jag :)
Sist, men absolut inte minst, så har jag fått en uppmuntringsaward från snälla och gulliga Rosenvante, som förstod hur ledsen jag var över att bli sjuk precis till gästabudet.
Tack! Jag blev så glad!
Det tillhörde ju en del frågor man skulle svara på också, så jag suger på den karamellen till helgen. Man vill ju inte bara skjuta från höften sådär, utan tänka till ordentligt :)
Ha en jättefin vecka alla!!

5 kommentarer:

Rosenvante sa...

Det var mycket fint på den marknaden. Vi letade efter en skinngrej i helgen men den hittade vi inte, men den fanns säkert på din marknad misstänker jag. Så köpte du ett gotlandssmycke, det tyckte jag var väldigt kul.
Hoppas du är bra mycket piggare nu.
Kram

Madeleine sa...

Vad härligt det ser ut! Det hade jag också velat gå på :D

disa sa...

Vilken fantastisk marknad och mycket fina hantverk! Härligt att du orkade vara med. *ler* Och finfina saker köpte du med. Det är jätte snällt av dig att tänka på mig, men skicka den till någon annan du, för jag har ju redan fått en.

Nu med nya nålbindningsnålar får du nya krafter att traggla på med nålbindningen. =)
kram

Christel Wijk sa...

Så fina saker du köpte på marknaden. Din dräkt är väldigt fin. /Christel

Mia stickar sa...

Den marknaden had eja gockså velat gå på!
Hoppas du är pigg igen!