torsdag 5 augusti 2010

Hemma efter en liten semestertur!

Här är en bild på ett förkläde som jag sydde i lördags. Tyget är ett som jag har fått efter min mormor, som älskade rosor. Det hängde i hennes badrum som ett förhänge på 70-talet när jag var liten och det känns jättekul nu att komma ihåg henne extra mycket varje gång jag använder förklädet :) Mönstret är fritt uppnålat av mig med tyget framför en spegel och lite knappnålar. Funkar ju bra på en sån här enkel modell.
Här är ett par grytlappar i ett mönster som jag har virkat förut, ett sorts våffelmönster.
De senaste dagarna har vi varit på High Chapparal ( yngste sonens önskemål) och på Liseberg i Göteborg (passade för båda, men där är det den äldste som är mest vågad).
Vi passade också på att hälsa på ett par kojavänner där och i C har jag en handarbetsvän av stora mått. Jag beundrade hennes stora syrum där det rymdes allt man kan behöva av garner, knappar, symaskin. Jättefint! Hon hade gjort ett par av dessa grytlappar och då fick jag lust på dem igen. Tänkte att jag för en gångs skull skulle göra ett par som man kan använda som grytlappar och inte bara har till fint...
Efter en övernattning i C och Ms jättefina husvagn (TACK!!) så drog vi hemåt igen.
Härligt att träffa de små husdjuren igen (TACK syster som har passat dem!)

4 kommentarer:

Maria sa...

Ja man får styra semestermålen efter barnens önskemål i första taget - i alla fall under några år.
Roliga grytlappar!Och förklädet blev jättefint!Måste kännas gott att ha ett sådant minne av sin mormor.
Maria

Lilli sa...

Så gulligt förkläde med rosor! Har inte varit på Liseberg på några år. Vore kul att åka dit igen, även om jag inte åker så många attraktioner numera :) Ha det gott!

Rosenvante sa...

Så händigt att ta tillvara på tyget på ett sådant fint sätt.
Liseberg har jag aldrig varit på, bara åkt förbi. Nu är jag ju ingen person som gillar slänggungorna och ungarna är vuxna, så jag undrar om jag kommer dit nån gång. Har inte varit på high chaparall heller, men dit skulle jag gärna åka utan barn, för hästar gillar jag. Eller så får jag göra det med barnbarn i framtiden, vem vet.

Sunna sa...

vad duktig du är, så mycket fint