måndag 9 augusti 2010

Min Swallowtail Lace är klar :)

Här är min Swallowtail Lace klar! Faktum är att den höll på att bli ett ufo... Jag ville göra den lite större än själva grundmönstret och då hade jag läst på Ravelry att någon skrev att grundmönstret skulle ökas med 5 gånger (eller 10 eller 15 osv. ). Jag ökade med 10 gånger och allt var frid och fröjd med nuppar och allt tills jag skulle börja med det näst sista mönstret. Då stämde det inte med maskorna längre... (Jag ska inte upprepa vad jag sa:( ) Vad kan man välja på i detta läge...? Repa upp till grundmönstret igen och räkna om alltihopa själv från början, fuska in några maskor så att mönstret stämmer eller repa upp hela alltet och strunta i det... Egentligen emot alla mina principer, så fuskade jag in fyra maskor till i varje sida och då, vips, kunde jag sticka klart sista uddmönstret också. Trots allt blev den ju ganska fin. Jag har stickat i Drops Alpaca, ungefär 3 1/2 nystan och stickor 3,5. Här har jag börjat på Augustisockorna i sockklubben, Winnow. Jag stickar i Aracanía Ranco, färg 102. De är jätteroliga att sticka!

8 kommentarer:

Rosenvante sa...

Det är bara du som ser och vet vart du fuskat med de där maskorna.
Den är jättefin och med det garnet superskön.
Men du, inte kan man få för många sjalar heller. Det är bara ett hinder som finns tycker jag, plats.

Sanne sa...

Det är inte fusk, det är innovativ och kreativ problemlösning!

Cecilia sa...

En härlig sjal och som Rosenvante säger; bara du vet var "fusket" finns! Det blir så jobbigt om man ska göra allt helt korrekt att man tappar lusten till slut. I alla fsll jag!

Maria sa...

Så fin sjalen blev! Och vem ser att du har "fuskat"? Jättefint mönster - och alpacagarnet är ju så härligt.
Sockarna verkar bli kanonfina också.
Maria

Annabell sa...

Den ser härlig ut!

The Willow Fairy sa...

Bara man fuskar med stil så är det helt ok och så mkt mer givande än att repa upp, du gjorde helt rätt.

Vacker och stor blev den.

Sunna sa...

men så vacker den blev

Anonym sa...

Hei.Kjempe nydelig mønster.Nydelig farge.Du er kjempe flink.Skal bli kjekt å se sokkene ferdig.Ser så fine ut.Ha en riktig fin Torsdag.Klem fra Bodil.